Euritmija s djecom
Ovdje će biti najbolje dati kratko izvješće o tome kako sam ja uredila ovakvu lekciju. Ja prvo dam da djeca rade različite vrste koraka — čvrsti, lupajući nogom dok idu okolo u krug, zatim mirni, jednaki koraci sasvim polagano, zatim postupno ubrzavanje dok djeca ne krenu trčati, i zatim opet promjena u lagani korak. Nakon toga djeca bi trebala hodati na vrhovima prstiju tako tiho da ih se ne može čuti. Ponekad također puštam djecu da hodaju naprijed natrag u liniji držeći se za ruke i paze da nitko od njih ne izbija ispred drugog. Ako bi se to dogodilo (a hoće, naravno) tada se oni koji 'guraju' mogu postaviti u dodatni red da sami rade vježbu, zatim se neki od njih odaberu da se ponovno pridruže sporijima, i konačno svi mogu pokušati još jednom zajedno. Ova vježba nam je uvijek pričinjala veliko zadovoljstvo. Jednu poduku se može uzeti s upravo opisanim vježbama, drugu više posvećenu ritmičkom vježbanju. Kod ove potonje, također treba najprije početi sa stopalima — mnogo dugih koraka za početak, zatim samo kratki koraci sve dok se gotovo ne označava vrijeme, zatim se samo označava vrijeme. Nakon toga ritam bi se trebao mijenjati u kratki i dugi korak, čime bi učitelj objasnio (primjerom) da je vrijeme ono što mora biti precizno. Ritmičke vježbe također bi trebalo raditi na glazbu. Pratitelj mora upotrijebiti mnogo mašte i razred mora reagirati brzo kada je muzika svirana bilo glasno bilo nježno, čvrsto ili delikatno, brzo ili sporo.
'I' 'A' 'O' vježba
Gdje je tvoja glava? — 'Hier' (glava uspravno)
Gdje su tvoje noge? — 'Da' (skok s razdvojenim nogama)
Što tvoje ruke rade? — 'So' (napraviti 'O' s rukama)
Zatim spustiti ruke, skočiti sa skupljenim nogama, spustiti glavu.
Ili, malo prilagođena hrvatska inačica:
Gdje je tvoja glava? — Ovdje
Gdje su tvoje noge? — Tamo
Što tvoje ruke rade? — Ovako
Ovu vježbu sam radila na početku svake lekcije. Također sam radila tri dijela simultano.
Najprije naučimo zvukove stojeći u krugu, zatim ih vježbamo kroz dječje pjesme ili poeme. Dražesne pjesme od Hedwig-a Diester i Marianne Garf, na primjer, posebno su prikladne. Kasnije sam napredovala do malih pričica koje sam sama sastavila. Na primjer: 'Danas idemo u šetnju. Tko ide s nama?' Zatim se sa svih strana moglo čuti: 'Ich, ich, ich' [i—i—i] — divan 'i' glas! Zatim smo podigli vreću na naša leđa s 'B' ili 'P' i bacili s 'kratko-dugim' ili 'dugo-kratkim' koracima ili u nekom drugom ritmu. Došli smo na livadu gdje ima mnogo cvijeća [Blumen ili Blümchen] 'BL', ili 'U', ili 'Ü'. Zatim smo mirisali [riechen] CH i miris [Duft] nam daje 'D'. Svako dijete ima drugačiji cvijet što je izraženo u euritmiji. Naravno, mali zec ne nedostaje, koji sretno skakuće naokolo (prema dobro poznatoj pjesmi). I, sram me bilo ako se na kraju lekcije dogodi da koraknem na mjesto gdje je stajao cvijet. Tada bi netko od djece mogao povikati: 'Oh gospođice, gazite po cvijetu', ili na malog zeca, ili što god je tako divno dočarano.
Ponekad smo se penjali na planinu prije izlaska Sunca s mnogo različitih vrsta koraka ili ritma. Došavši na vrh stajali smo u raspoloženju posvećenosti — gesta za 'posvećenost' mijenja se u išćekujuće divljenje 'A' [ah] dok Sunce ne izađe. Ali tada bi postali toliko zaslijepljeni da bi se morali skriti iza 'E' [eh]. Nakon toga mogli bi reći molitvu ili reći ili otpjevati malu pjesmicu koja se odnosi na Sunce.
Jednom drugom prigodom bili smo patuljci nagnuti naprijed s teškim, nespretnim koracima dok smo ulazili u planinu gdje smo udarali čekićem na srebrne i zlatne žile i odlomili predivan kristal kojeg smo napunili u naše male vrećice koje smo imali s nama — potom sretno otišli kući. Plesali smo po livadama s elfima, bili od vjetra zakovitlani okolo u zrak, zapljuskivani vodom i isprani valovima. Sve se to događalo kada je god bilo moguće uz glazbu.
Pjesme iz Hansel und Gretel od Humperdink-a bile su veoma popularne, na primjer: 'Brüderlein komm tanz mit mir' [Mali brate dođi i pleši sa mnom], 'Abend wenn ich schlafen geh' [Navečer kada idem spavati], i 'Pjesma pjeskara'.
Ovo je, naravno, materijal za učenje za mnoge lekcije i treba odabrati i urediti lekciju u skladu sa situacijom u dano vrijeme. Pola sata prođe veoma brzo i ne bi trebalo raditi euritmiju s malom djecom više nego toliko vremena prema dr. Steineru. Ako se računa s cijelim satom to bi uključilo promjenu obuće, itd, i pozdrav koji igra značajnu ulogu u procedurama.
Povremeno se događalo da bi dijete izričito odbilo da se pridruži. U tom slučaju ja bih ga uzela za ruku i s njom radila ritam na taj način. Još se mogu sjetiti osjetljive i sramežljive male djevojčice koja je stajala kod zida tijekom cijele lekcije s rukama na leđima i mrgodnim izrazom lica i nije se dala nagovoriti da se pomakne od tamo. Njena majka mi je kazala da bi kod kuće kada bi mislila da je nitko ne gleda imitirala sve i mogla je to raditi veoma lijepo. Majka je hrabro i postojano dovodila na lekcije stalno iznova dok se jednog lijepog dana nije pridružila sasvim prirodno kao da je to normalna stvar. Poslije je postala izvrsna euritmistica!
Trebalo bi naglasiti da nikakvo intelektualno objašnjenje ne bi trebalo davati djeci prije sedme godine. Sve bi trebalo ostati u oblasti igre tako da nalaze zadovoljstvo u slikama koje su za njih naslikane u euritmiji. Ali sama učiteljica treba demonstrirati svoju euritmiju izvana jasno i upečatljivo onako kako je doživljava iznutra, zatim će imitacijom djeca to steći za sebe.
Što god da sam radila s djecom uvijek sam bila veoma pažljiva da svaki trenutak učinim što je više moguće preciznijim i upečatljivijim. Djeca to cijene više nego se to misli. Drugom prigodom kada sam bila zamjena u razredu sa 12-14 godina starim dječacima i željela s njima raditi neke ritmove neki od njih su se žalili da je raditi ritmove dosadno i s tim u skladu to demonstrirali — to je zaista bilo strašno! Zatim sam im pokazala kako je dr. Steiner vizualizirao ritam, i dala im euritmijske štapove da ih koriste kao mačeve i rekla im da jašu naprijed kao vitezovi u bitku. To su izvrsno napravili na kratko-dugi ili kratko-kratko-dugi ritam i dobro se s time zabavili. Sami su otkrili nove mogućnosti i u tom postupku postali imaginativniji.