Predavanja

Rudolfa Steinera

Uspomene na Rudolfa Steinera i Marie Steiner - von Sivers
17. Tečajevi euritmije s djecom od 3 do 7 godina


Dr. Steiner je dao neke smjernice za tečajeve euritmije s djecom u dobi između 3 i 7 godina koje bih željela ovdje uključiti jer su me uvijek pitali o tome. Tako je rekao da bi bilo dobro euritmiju raditi što je više moguće na glazbu. Prvo bi trebalo više aktivirati noge, zatim više ruke, zatim oboje zajedno. Trebalo bi istražiti različite načine stavljanja stopala na tlo, kako snažno ili nježno netko gazi kada se koriste noge. Tek nakon što je to vježbano djeca bi trebala koračati po ritmu, zatim označiti rukama i poslije napraviti oboje zajedno. Na primjer, 'Veliki satovi idu tik-tak-tak' = dugi koraci; 'Mali satovi idu 'tika-taka-taka' = kratki koraci. Ponavljati ovo mnogo puta u nizu i zatim napraviti ekvivalent s rukama i šakama. Zvukovi se s djecom rade, najprije samoglasnici, zatim suglasnici. I u ovom je slučaju također bolje raditi s glazbom. Kasnije zvuci mogu biti pripojeni u male priče.
Euritmija s djecom

Ovdje će biti najbolje dati kratko izvješće o tome kako sam ja uredila ovakvu lekciju. Ja prvo dam da djeca rade različite vrste koraka — čvrsti, lupajući nogom dok idu okolo u krug, zatim mirni, jednaki koraci sasvim polagano, zatim postupno ubrzavanje dok djeca ne krenu trčati, i zatim opet promjena u lagani korak. Nakon toga djeca bi trebala hodati na vrhovima prstiju tako tiho da ih se ne može čuti. Ponekad također puštam djecu da hodaju naprijed natrag u liniji držeći se za ruke i paze da nitko od njih ne izbija ispred drugog. Ako bi se to dogodilo (a hoće, naravno) tada se oni koji 'guraju' mogu postaviti u dodatni red da sami rade vježbu, zatim se neki od njih odaberu da se ponovno pridruže sporijima, i konačno svi mogu pokušati još jednom zajedno. Ova vježba nam je uvijek pričinjala veliko zadovoljstvo. Jednu poduku se može uzeti s upravo opisanim vježbama, drugu više posvećenu ritmičkom vježbanju. Kod ove potonje, također treba najprije početi sa stopalima — mnogo dugih koraka za početak, zatim samo kratki koraci sve dok se gotovo ne označava vrijeme, zatim se samo označava vrijeme. Nakon toga ritam bi se trebao mijenjati u kratki i dugi korak, čime bi učitelj objasnio (primjerom) da je vrijeme ono što mora biti precizno. Ritmičke vježbe također bi trebalo raditi na glazbu. Pratitelj mora upotrijebiti mnogo mašte i razred mora reagirati brzo kada je muzika svirana bilo glasno bilo nježno, čvrsto ili delikatno, brzo ili sporo.

                                  'I'   'A'   'O'   vježba

          Gdje je tvoja glava? — 'Hier' (glava uspravno)
          Gdje su tvoje noge? — 'Da' (skok s razdvojenim nogama)
          Što tvoje ruke rade? — 'So' (napraviti 'O' s rukama)

Zatim spustiti ruke, skočiti sa skupljenim nogama, spustiti glavu.

Ili, malo prilagođena hrvatska inačica:

         Gdje je tvoja glava? — Ovdje
         Gdje su tvoje noge? — Tamo
         Što tvoje ruke rade? — Ovako

Ovu vježbu sam radila na početku svake lekcije. Također sam radila tri dijela simultano.

Najprije naučimo zvukove stojeći u krugu, zatim ih vježbamo kroz dječje pjesme ili poeme. Dražesne pjesme od Hedwig-a Diester i Marianne Garf, na primjer, posebno su prikladne. Kasnije sam napredovala do malih pričica koje sam sama sastavila. Na primjer: 'Danas idemo u šetnju. Tko ide s nama?' Zatim se sa svih strana moglo čuti: 'Ich, ich, ich' [i—i—i] — divan 'i' glas! Zatim smo podigli vreću na naša leđa s 'B' ili 'P' i bacili s 'kratko-dugim' ili 'dugo-kratkim' koracima ili u nekom drugom ritmu. Došli smo na livadu gdje ima mnogo cvijeća [Blumen ili Blümchen] 'BL', ili 'U', ili 'Ü'. Zatim smo mirisali [riechen] CH i miris [Duft] nam daje 'D'. Svako dijete ima drugačiji cvijet što je izraženo u euritmiji. Naravno, mali zec ne nedostaje, koji sretno skakuće naokolo (prema dobro poznatoj pjesmi). I, sram me bilo ako se na kraju lekcije dogodi da koraknem na mjesto gdje je stajao cvijet. Tada bi netko od djece mogao povikati: 'Oh gospođice, gazite po cvijetu', ili na malog zeca, ili što god je tako divno dočarano.

Ponekad smo se penjali na planinu prije izlaska Sunca s mnogo različitih vrsta koraka ili ritma. Došavši na vrh stajali smo u raspoloženju posvećenosti — gesta za 'posvećenost' mijenja se u išćekujuće divljenje 'A' [ah] dok Sunce ne izađe. Ali tada bi postali toliko zaslijepljeni da bi se morali skriti iza 'E' [eh]. Nakon toga mogli bi reći molitvu ili reći ili otpjevati malu pjesmicu koja se odnosi na Sunce.

Jednom drugom prigodom bili smo patuljci nagnuti naprijed s teškim, nespretnim koracima dok smo ulazili u planinu gdje smo udarali čekićem na srebrne i zlatne žile i odlomili predivan kristal kojeg smo napunili u naše male vrećice koje smo imali s nama — potom sretno otišli kući. Plesali smo po livadama s elfima, bili od vjetra zakovitlani okolo u zrak, zapljuskivani vodom i isprani valovima. Sve se to događalo kada je god bilo moguće uz glazbu.

Pjesme iz Hansel und Gretel od Humperdink-a bile su veoma popularne, na primjer: 'Brüderlein komm tanz mit mir' [Mali brate dođi i pleši sa mnom], 'Abend wenn ich schlafen geh' [Navečer kada idem spavati], i 'Pjesma pjeskara'.

Ovo je, naravno, materijal za učenje za mnoge lekcije i treba odabrati i urediti lekciju u skladu sa situacijom u dano vrijeme. Pola sata prođe veoma brzo i ne bi trebalo raditi euritmiju s malom djecom više nego toliko vremena prema dr. Steineru. Ako se računa s cijelim satom to bi uključilo promjenu obuće, itd, i pozdrav koji igra značajnu ulogu u procedurama.

Povremeno se događalo da bi dijete izričito odbilo da se pridruži. U tom slučaju ja bih ga uzela za ruku i s njom radila ritam na taj način. Još se mogu sjetiti osjetljive i sramežljive male djevojčice koja je stajala kod zida tijekom cijele lekcije s rukama na leđima i mrgodnim izrazom lica i nije se dala nagovoriti da se pomakne od tamo. Njena majka mi je kazala da bi kod kuće kada bi mislila da je nitko ne gleda imitirala sve i mogla je to raditi veoma lijepo. Majka je hrabro i postojano dovodila na lekcije stalno iznova dok se jednog lijepog dana nije pridružila sasvim prirodno kao da je to normalna stvar. Poslije je postala izvrsna euritmistica!

Trebalo bi naglasiti da nikakvo intelektualno objašnjenje ne bi trebalo davati djeci prije sedme godine. Sve bi trebalo ostati u oblasti igre tako da nalaze zadovoljstvo u slikama koje su za njih naslikane u euritmiji. Ali sama učiteljica treba demonstrirati svoju euritmiju izvana jasno i upečatljivo onako kako je doživljava iznutra, zatim će imitacijom djeca to steći za sebe.

Što god da sam radila s djecom uvijek sam bila veoma pažljiva da svaki trenutak učinim što je više moguće preciznijim i upečatljivijim. Djeca to cijene više nego se to misli. Drugom prigodom kada sam bila zamjena u razredu sa 12-14 godina starim dječacima i željela s njima raditi neke ritmove neki od njih su se žalili da je raditi ritmove dosadno i s tim u skladu to demonstrirali — to je zaista bilo strašno! Zatim sam im pokazala kako je dr. Steiner vizualizirao ritam, i dala im euritmijske štapove da ih koriste kao mačeve i rekla im da jašu naprijed kao vitezovi u bitku. To su izvrsno napravili na kratko-dugi ili kratko-kratko-dugi ritam i dobro se s time zabavili. Sami su otkrili nove mogućnosti i u tom postupku postali imaginativniji.


18. Napomene dr. Steinera o dvanaest vrlina


S obzirom na dvanaest vrlina i njihovu vezu sa zodijakom i mjesecima, dr. Steiner je u privatnom razgovoru rekao da je H.P. Blavatsky bila ona koja je ukazala na srodnost između vrlina i mjeseci s poretkom i oznakama kao slijedi:

Ovan                         = Travanj                       = Posvećenost
Bik                            = Svibanj                        = Ravnoteža
Blizanci                    = Lipanj                         = Izdržljivost
Rak                           = Srpanj                         = Nesebičnost
Lav                            = Kolovoz                      = Suosjećanje
Djevica                     = Rujan                         = Učtivost
Vaga                         = Listopad                     = Zadovoljstvo
Škorpion                 = Studeni                       = Strpljenje
Strijelac                   = Prosinac                     = Kontrola mišljenja
Jarac                        = Siječanj                      = Hrabrost
Vodonoša                = Veljača                       = Diskretnost
Riba                         = Ožujak                        = Velikodušnost

Dr. Steiner je potvrdio ovaj niz ali je potom dodao slijedeću informaciju. Rekao je: 'Ako netko ove vrline prakticira savjesno, iz njih će izrasti nove snage i sposobnosti'. Zatim ih je nabrojio na sljedeći način:

Posvećenost                     Snaga žrtvovanja
Ravnoteža                        Napredak
Izdržljivost                      Vjernost
Nesebičnost                    Katarza
Suosjećanje                     Nezavisnost
Učtivost                           Taktičnost srca
Zadovoljstvo                   Mirnoća
Strpljenje                        Uvid
Kontrola mišljenja        Osjećaj za istinu
Hrabrost                         Snaga iskupljenja
Diskretnost                    Meditativna snaga
Velikodušnost               Ljubav

Da bi zaokružio, dr. Steiner je rekao: 'Vrlinu uvijek počnite prakticirati 21-og u mjesecu koji joj prethodi i nastavite do 1-og mjeseca iza, t.j. posvećenost od 21 ožujka – svibnja, itd. Činjenicu da se vrijeme dodijeljeno svakoj vježbi preklapa s datumima s datumima danim za zodijak u ovom slučaju ne treba uzimati u obzir. Jednostavno vrlinu posvećenosti treba prakticirati tijekom travnja uvijek počinjući, kako je navedeno, 21-og prethodnog mjeseca'.

Kao rezultat mojih stremljenja kroz godine da slijedim ove upute, predstavila mi se slika retrogradne petlje koja obuhvaća prošlost i uvodi u sadašnjost dok je u isto vrijeme pripojena i budućnost, tako da prošlost, sadašnjost i budućnost rade jedno u drugom.