Predavanja
Rudolfa Steinera
Kako se stječe uvid u više svjetove (SD10)
  • Predgovor trećem izdanju (prvo izdanje knjige)

Moja izlaganja su ovim objavljena kao knjiga, ona koja su se prvotno pojavila i bila tiskana kao pojedinačni eseji pod naslovom 'Kako se stječe uvid u više svjetove?' Prije svega, ovaj svezak nudi prvi dio; sljedeći će sadržavati nastavak. Ovaj rad o razvoju čovjeka da shvati nadosjetilne svjetove ne bi se trebao pojaviti u novom obliku bez nekoliko komentara koje ću sada dati. Informacije koje sadrži o razvoju ljudske duše namijenjene su različitim potrebama. Prije svega, nešto treba dati onim ljudima koje privlače rezultati duhovnog istraživanja i koji moraju postaviti pitanje: da, odakle znanje onima koji tvrde da mogu nešto reći o velikim misterijama života? Znanost duha ima nešto za reći o takvim zagonetkama. Svatko tko želi promatrati činjenice koje vode do ovih izjava mora se uzdići do nadosjetilnog znanja. Mora ići putem koji se pokušava opisati u ovom spisu. Ali bilo bi pogrešno vjerovati da su komunikacije znanosti duha bezvrijedne za nekog tko nema ni sklonosti ni sposobnosti da sam hoda tim putem. Da bismo istražili činjenice, moramo imati sposobnost zakoračiti u nadosjetilne svjetove. Ali nakon što se istraže i priopće, čak i oni koji ih sami ne percipiraju mogu steći dovoljno uvjerenja o istinitosti priopćenja. Velik dio toga se može testirati neposredno, primjenom zdrave prosudbe na doista nepristran način. Ne smije se dopustiti da nas u toj nepristranosti uznemiruju sve vrste predrasuda koje su tako brojne u ljudskom životu. Tako će se, naprimjer, lako naći da je nekome ovo ili ono nespojivo s nekim današnjim znanstvenim rezultatima. Istina je, ne postoji znanstveni rezultat koji je u suprotnosti s duhovnim istraživanjem. No lako se može povjerovati da postoje kontradikcije osim ako se znanstveni rezultati ne pogledaju sveobuhvatno i nepristrano. Uvidjeti će se, da što se nepristranije znanost duha uspoređuje s pozitivnim znanstvenim dostignućima, to se jasnije može prepoznati puno suglasje. - Drugi će pak naći da dio duhovno-znanstvenih priopćenja izmiče pukoj intelektualnoj prosudbi. Ali to neće biti teško onome tko stekne pravi odnos prema ovom djelu, tko shvaća da ne samo razum, nego i zdrav osjećaj može biti sudac istine. A tamo gdje ovaj osjećaj nije vođen simpatijama ili antipatijama prema ovom ili onom mišljenju, nego stvarno dopušta da znanje o nadosjetilnim svjetovima djeluje na njega, to će također rezultirati određenom emocionalnom prosudbom. - A postoje još mnogi drugi načini dokazivanja tog znanja za one ljude koji ne mogu i ne žele kročiti na stazu u nadosjetilni svijet. Međutim, takvi ljudi ipak mogu osjetiti koliku vrijednost to znanje ima za život, čak i ako ga saznaju samo iz priopćenja duhovnih istraživača. Ne može svatko odjednom postati osoba koja ima viziju; ali uvidi ljudskog bića koje opaža životna su hrana za svakoga. Jer svatko to može koristiti u životu. A tko to učini, uskoro će vidjeti kakav život s njima može biti na svim područjima, i što mu nedostaje ako iz izuzme. Znanje o nadosjetilnim svjetovima, pravilno primijenjeno u životu, ne pokazuje se nepraktičnim, već praktičnim u najvišem smislu. Ali čak i ako netko ne želi sam stupiti na put višeg znanja, ipak se može pitati, ako ima sklonosti za činjenice koje se na njemu promatraju: kako čovjek koji vidi dolazi do ovih činjenica? Ovim tekstom želim ljudima koje zanima ovo pitanje dati sliku onoga što čovjek mora učiniti da bi doista upoznao nadosjetilni svijet. Namjera je predstaviti put do njega, na način da i oni koji sami njime ne koračaju mogu steći povjerenje u ono što kaže onaj koji ga je prošao. Ako postanete svjesni onoga što duhovni istraživač radi, to također možete naći ispravnim i sebi reći: opis puta u više svjetove ostavlja na mene takav dojam da mogu razumjeti zašto mi se navedene činjenice čine uvjerljivima. Dakle, ovaj spis služi onima koji žele jačanje i sigurnost u svom smislu i osjećaju za istinu u nadosjetilnom svijetu. Ali želi nešto ponuditi i onima koji i sami traže put do nadosjetilnog znanja. Te osobe će najbolje provjeriti istinitost onoga što je ovdje izneseno, koje to spoznaju u sebi. Tko god ima takvu namjeru, bilo bi dobro da si uvijek iznova govori, kako je za opis razvoja duše potrebno više od pukog upoznavanja sa sadržajem, što je često cilj u drugim izlaganjima. Neophodno je intimno poniranje u predstavljeno; treba pretpostaviti da stvar treba razumjeti ne samo kroz ono što se o njoj samoj govori, nego kroz neke stvari koje se priopćuju o sasvim drugim stvarima. Čovjek će tako dobiti ideju da ono što je bitno ne leži u jednoj istini, nego u suglasju svih. Svatko tko želi raditi vježbe mora to vrlo ozbiljno razmotriti. Vježba se može ispravno razumjeti, također i ispravni izvesti; a ipak može proizvesti neispravan učinak ako joj praktikant ne doda još jednu vježbu, koja će jednostranost prve pokrenuti u harmoniju duše. Svatko tko intimno čita ovaj spis, tako da čitanje postaje unutarnji doživljaj, ne samo da će se upoznati sa sadržajem, nego će u jednom trenutku imati ovaj, a u drugom onaj osjećaj; i kroz to će prepoznati važnost jednog ili drugog za razvoj duše. Također će saznati u kojem obliku treba isprobati ovu ili onu vježbu, prema svojoj posebnoj individualnosti. Ako se, kao ovdje, radi o opisima događaja koji se trebaju doživjeti, pokazuje se da je potrebno uvijek iznova vraćati se sadržaju; jer čovjek će se uvjeriti da postoje mnoge stvari koje se same po sebi mogu razumjeti na zadovoljavajući način, ako to pokuša, i nakon pokušaja, primijeti određene suptilne stvari koje su prije morale izmaći njegovoj pozornosti.

Čak i oni čitatelji koji ne namjeravaju slijediti zacrtani put, u spisu će naći nešto korisno za svoj unutarnji život: pravila života, savjeti kako se ovo ili ono može objasniti, stvari koje bacaju svijetlo na razne zagonetke, i tako dalje.

I mnoge osobe koje iza sebe imaju ovo ili ono, kroz svoje životno iskustvo, koje su u nekim aspektima prošle životnu inicijaciju, moći će naći određeno zadovoljstvo kada pronađu detaljno razjašnjeno ono što su imale na umu; ono što su već znali, a da možda to znanje nije dalo sliku koja je dovoljna.


© 2023. Sva prava zadržana.