O eterskom tijelu čovjeka i o elementarnom svijetu
Čovjek dolazi do prepoznavanja nadosjetilnog duhovnog svijeta i njegove spoznaje, savladavanjem određenih prepreka, koje u početku postoje u duši, u odnosu na to prepoznavanje. Poteškoće tu leže u činjenici da, iako su te prepreke aktivne u tijeku duševnog iskustva, od strane obične svijesti nisu shvaćene kao takve. U čovjekovoj duši živi puno toga o čemu ova duša u početku ne zna ništa, o čemu tek postupno mora stjecati znanje, kao što je slučaj kog bića i procesa u vanjskom svijetu.
Duhovni svijet je nešto potpuno strano duši prije nego što ga ona prepozna, nešto što u svojim svojstvima nema ništa od onoga što duša može doživjeti kroz svoja iskustva u fizičkom svijetu. Tako dolazi do toga da se duša može postaviti ispred ovog duhovnog svijeta, i u njemu vidjeti baš 'ništa'. Duša bi mogla osjetiti da gleda u beskrajni, prazan, pust ponor. – Takav osjećaj zapravo postoji u početku u nesvjesnim dubinama duše. Duša ima taj osjećaj sličan strepnji, strahu; živi u njemu a da to ne zna. Međutim, ono što je odlučujuće za život duše nije samo ono o čemu ona zna, već ono što je stvarno prisutno u njoj, a bez da ona to zna. – Ako duša sada u području svog mišljenja traži razloge 'opovrgavanja', 'dokaze' protiv duhovnog svijeta, onda se to ne događa zato što su ti 'razlozi' uvjerljivi zbog svoje vrijednosti, već zato jer duša traži neku vrstu anestetika protiv opisanog osjećaja. Čovjek ne poriče duhovni svijet ili mogućnost njegovog poznavanja, zato jer može dokazati njegovo 'nepostojanje', već zato jer dušu želi ispuniti mislima koje prikrivaju njenu 'odbojnost prema duhovnom svijetu'. Oslobađanje od ove čežnje za materijalističkim narkotikom zbog 'straha od duhovnog svijeta', može se ostvariti samo kada se promotri cjelokupno stanje stvari duševnog života kako je ovdje opisano. 'Materijalizam kao pojava duševnog straha' važno je poglavlje u znanosti o duši.
Ova 'odbojnost prema duhovnom' postaje razumljiva kada se čovjek probije do prepoznavanja istine, da su procesi i bića osjetilnog svijeta vanjski izraz nadosjetilnih, duhovnih procesa i bića. Ovo shvaćanje dolazi kada možemo prepoznati da je tijelo koje pripada čovjeku, koje je zamjetljivo osjetilima i kojim se jedinim bavi obična znanost, izraz suptilnog, nadosjetilnog (eterskog) tijela u kojem je osjetilno (ili fizičko) sadržano kao gušća jezgra, kao u oblaku. – Ovo etersko tijelo je drugi član ljudskog bića. U njemu leži osnova života fizičkog tijela. Sada, u odnosu na ovo etersko tijelo, čovjek nije odvojen od vanjskog svijeta u istom stupnju kao što je u svom fizičkom tijelu od fizičkog vanjskog svijeta. Kada se govori o vanjskom svijetu u odnosu na etersko tijelo, ne misli se na fizički vanjski svijet koji se opaža osjetilima, već na duhovno okruženje koje je nadosjetilno u odnosu na fizički svijet, kao što je i etersko tijelo u odnosu na fizičko tijelo. Čovjek stoji kao etersko biće u eterskom (elementarnom) svijetu.
Čovjek uvijek doživljava činjenicu, o kojoj ne zna ništa u običnom životu, naime da je on etersko biće u elementarnom svijetu - kada ta činjenice postane svjestan, tada je ta svijest sasvim drugačija od one običnog iskustva. Ta svijest predstavlja nadosjetilno znanje. Onda zna ono što je uvijek tu u životu, ali je skriveno od obične svijesti.
U običnoj svijesti, čovjek sebi kaže 'Ja', pokazujući na biće prisutno u svom fizičkom tijelu. U svijetu osjetila njegov zdrav duševni život, počiva na tome da sebe prepozna kao biće odsječeno od ostatka svijeta. Taj zdravi duševni život bio bi prekinut kada bi čovjek bilo koje pojave ili bića u vanjskom svijetu opisivao kao da pripadaju njegovom 'Ja'. – U onoj mjeri u kojoj čovjek sebe doživljava kao etersko biće u elementarnom svijetu, to je drugačije. Tu se vlastito ('Ja') biće zamagljuje određenim pojavama i bićima okoline. Etersko ljudsko biće također mora pronaći sebe u onome što nije njegova unutarnja priroda, u istom smislu na koji je naviklo to 'unutarnje' promatrati u svijetu osjetila. U elementarnom svijetu postoje sile, procesi i bića koja, iako su u određenom pogledu 'vanjski svijet', treba smatrati kao da pripadaju vlastitom 'Ja'. Kao etersko ljudsko biće, utkani smo u bit elementarnog svijeta. U fizičkom, osjetilnom svijetu čovjek ima svoje misli; s njima smo toliko vezani da ih se može smatrati sastavnim dijelom 'Ja'. Postoje sile, procesi i tako dalje, koje djeluju jednako intimno na unutarnju prirodu eterskog ljudskog bića kao što to čine misli u fizičkom svijetu; i koji se ne ponašaju kao misli, nego su kao bića koja žive s dušom i u duši. Stoga nadosjetilno znanje zahtijeva veću unutarnju snagu od one koju ima duša kako bi se mogla nametnuti kao neovisna u odnosu na svoje misli. A priprema za istinsko opažanje duha sastoji se u jačanju duše iznutra, da se ona osnaži da ne samo da može osjetiti vlastito biće kada su u njoj misli, nego i kada se sile i bića elementarnog svijeta pojavljuju u njenom polju svijesti kao dio vlastitog bića.
Snaga duše kojom se ona afirmira kao biće elementarnog svijeta prisutna je u običnom ljudskom životu. U početku duša ništa ne zna o toj moći, ali je ima. Prvo se mora pripremiti da bi je moga imati svjesno. Da bi to učinila, ona mora steći unutarnju snagu duše koja se stječe pripremom za promatranje duha. Sve dok se čovjek ne može odlučiti da stekne tu unutarnju snagu duše, ona ima razumljivu nevoljkost da prepozna svoju duhovnu okolinu, te nesvjesno poseže za iluzijom da taj duhovni svijet ne postoji ili da ga se ne može spoznati. Ta joj iluzija pomaže da prevlada instinktivni strah od srastanja ili stapanja vlastitog bića ('Ja') sa stvarnim vanjskim duhovnim svijetom.
Svatko tko prozre opisane činjenice dolazi do spoznaje da se 'iza' fizičkog, osjetilnog čovjeka, nalazi etersko ljudsko biće, a iza onog fizički zamjetljivog je eterski (elementarni) svijet.
U elementarnom svijetu vidovita svijest nalazi bića koja su neovisna do određenog stupnja, kao što fizička svijest u svijetu osjetila pronalazi misli koje su ovisne i beznačajne. – Boravak u ovom elementarnom svijetu dovodi do gledanja djelomično neovisnih bića u širem kontekstu. Kao što se prvo razmatraju članovi fizičkog ljudskog tijela u njihovoj djelomičnoj neovisnosti, a zatim se priznaje da oni postoje kao dijelovi unutar tijela kao cjeline, tako su pojedinačna bića elementarnog svijeta za nadosjetilnu svijest obuhvaćena kao živi članovi jednog većeg duhovnog tijela, koje se zatim u daljnjem razvoju nadosjetilnog, doživljava kao elementarno (nadosjetilno) tijelo Zemlje. Unutar ovog životnog tijela Zemlje etersko ljudsko biće se osjeća članom cjeline.
Ovaj napredak u duhovnoj percepciji je upoznavanje sa suštinom elementarnog svijeta. Taj svijet nastanjuju bića najrazličitijih vrsta. Ako se želi izraziti aktivnost sila ovih bića, to može učiniti samo crtanjem njihovih mnogostrukih osobitosti u slikama. Postoje bića koja se nalaze srodna sa svime što teži postojanosti, čvrstoći, težini. Možete ih opisati kao duše Zemlje. (A ako se netko ne smatra pretjerano pametnim i ako se ne boji slike koja samo ukazuje na stvarnost, može se govoriti o 'gnomima'.) Pronalaze se bića koja se zbog svojih svojstava mogu opisati kao duše zraka, vode, vatre.
Ali tada se pojavljuju i druga bića. Iako se ona pojavljuju tako da izgledaju kao elementarna (eterska) bića, iz njih se prepoznaje da postoji nešto u njihovoj eterskoj prirodi što je više prirode od elementarnog svijeta. Čovjek počinje razumjeti da se ne može doći do istinskog bića ovih bića sa stupnjem nadosjetilnog znanja koji je dovoljan samo za elementarni svijet, kao što se ne može doći do istinske biti čovjeka samo fizičkom sviješću.
Prethodno navedena bića, koja se mogu nazvati dušama zemlje, vode, zraka ili vatre, imaju određenu vezu, svojim djelovanjem unutar elementarnog životnog tijela Zemlje. U tome imaju svoje zadatke. Karakterizirana bića više vrste imaju aktivnost koja se proteže izvan carstva Zemlje. Ako ih netko dalje upozna u nadosjetilnom iskustvu, njegova svijest će biti duhovno odvedena izvan carstva Zemlje. Vidimo kako se ova zemaljska sfera razvila iz druge, i kako se u njoj razvijaju klice da u budućnosti može nastati nova sfera, da tako kažemo 'nova Zemlja'. Moja Tajna znanost objašnjava zašto se ono što je formiralo Zemlju može nazvati starim 'mjesečevim planetom' i zašto se svijet kojem će Zemlja težiti u budućnosti može nazvati 'Jupiter'. Bitno je da se u 'starom Mjesecu' vidi davno zaboravljeni svijet iz koje je preobrazbom nastao zemaljski svijet, a da se u duhovnom smislu kao 'Jupiter' razumije budući svijet kojem zemaljski svijet stremi.