Predavanja
Rudolfa Steinera
Osnove za proširenje umijeća liječenja - SD27
  • V. Biljka, životinja, čovjek

U astralnom tijelu životinjski oblik nastaje, prema van kao cjeloviti oblik, i prema unutra kao formacija organa. A osjetilna životinjska supstanca je rezultat ovog oblikovanja astralnog tijela. Ako se ova formacija dovede do kraja, formira se životinjski element.

Kod ljudi nije dovršen. Zaustavljen je i inhibiran na određenoj točki na svom putu.

Biljka sadrži tvar koja transformira sile koje zrače na Zemlju. To je živa tvar. U interakciji je s beživotnom tvari. Može se zamisliti da se u biljnom životu živa tvar neprestano odvaja od beživotne tvari. U njemu se biljni oblik pojavljuje kao rezultat sila koje zrače na Zemlju. To rezultira protokom tvari. Beživotno se mijenja u živo; živo se pretvara u beživotno. U tom strujanju nastaju biljni organi.

Kod životinja tvar koja osjeća nastaje iz žive, kao što u biljci živa tvar nastaje iz beživotne. Postoji dvostruki protok tvari. Život nije doveden do točke stvaranja živog unutar eterskog. Zadržan je u struji; a forma se gura u tekući život kroz astralnu organizaciju.

I kod ljudi je ovaj proces također zadržan u struji. Osjećajna supstanca je uvučena u područje šire organizacije. To možete nazvati organizacijom 'Ja'. Osjećajna supstanca se ponovno mijenja. Stvara se trostruka struja tvari. U tome nastaje ljudski vanjski i unutarnji oblik. To ga čini nositeljem samosvjesnog duhovnog života. Sve do najsitnijih dijelova njegove supstance, čovjekov je dizajn rezultat ove 'Ja' organizacije.

Sada možete pratiti ovaj dizajn u smislu njegove suštine. Kada se tvar transformira iz jednog stupnja u drugi, tvar se pojavljuje kao odvajanje gornjeg stupnja od donjeg, i iz ove odvojene supstance se izgrađuje forma. U biljci se živa tvar izlučuje iz beživotne tvari. U ovoj odvojenoj tvari, eterske sile koje zrače na Zemlju djeluju kao sile oblikovanja. U početku ne postoji stvarno odvajanje, već potpuna transformacija fizičke tvari pomoću eterskih sila. Ali to je slučaj samo kod formiranja sjemena. Kod sjemena se ta potpuna transformacija može dogoditi, jer je sjeme od utjecaja fizičkih sila zaštićeno matičnom organizacijom koja ga okružuje. Ako se tvorevina sjemena oslobodi matične organizacije, djelovanje sila biljku dijeli na onu u kojoj tvorba tvari teži prema oblasti eterskog, i onu u kojoj opet stremi prema fizičkoj tvorevini. Nastaju članovi bića biljke koji su na putu prema životu i oni koji teže smrti. Oni se pojavljuju kao članovi izlučivanja biljnog organizma. Posebno karakterističan primjer ovog izlučivanja može se uočiti u formiranju kore drveta.

Kod životinje se odvija dvostruka sekrecija i također dvostruko odvajanje. Osim biljne tvari, koja se ne dovršava, ali se održava u protoku, postoji transformacija žive tvari u osjetilnu. To se odvaja od pukog živućeg. Stoga imamo jedno koje teži biću osjećaja, i jedno koje od njega odstupa, čini tvar koja teži pukom životu.

Ali u organizmu svi njegovi članovi imaju međusobni utjecaj. Zato je izlučivanje prema beživotnom, koje je kod biljke vrlo blizu vanjskom beživotnom, mineralnom, još daleko od ovog mineralnog. Ono što se pojavljuje u formiranju kore biljke kao stvaranje supstance, koja je na putu da postane mineralna i više se odvaja što više postaje mineralna, kod životinje se pojavljuje kao izlučenje produkta probave. To je dalje od mineralnog nego odvajanje kod biljaka.

Kod ljudi se osjetilna supstanca odvaja u onu koja tada postaje nositelj samosvjesnog duha. Ali do razdvajanja također neprestano dolazi stvaranjem tvari koja teži pukoj sposobnosti osjećanja. Životinjski element postoji u ljudskom organizmu kao kontinuirano izlučivanje.

U budnom stanju životinjskog organizma, lučenje i nastajanje izlučevina, kao i odvajanje osjetilne tvari, pod utjecajem je astralne aktivnosti. Kod ljudi također postoji aktivnost 'Ja' organizma. Astralni i 'Ja' organizam nisu izravno aktivni tijekom spavanja. Ali njihovom aktivnošću je zahvaćena tvar i nastavlja se kao po inerciji. Supstanca koja je jednom unutarnje formirana na način na koji je vide astralna i 'Ja' organizacija, na nju se nastavlja djelovati u istom smislu čak i tijekom stanja spavanja, kao po inerciji, da tako kažemo.

Stoga se ne može govoriti o čisto vegetativnoj aktivnosti organizma kada čovjek spava. Astralna i 'Ja' organizacija nastavljaju djelovati u supstanci koju tvore čak i u ovom stanju. Razlika između spavanja i jave nije ona u kojoj se izmjenjuju ljudsko-životinjska i vegetativno-fizička aktivnost. Činjenice su potpuno drugačije. Kada je budan, osjetilna supstanca i ono što može podržati samosvjesni duh, izdižu se iz cijelog organizma i stavljaju u službu astralnog tijela i 'Ja' organizacije. Fizički i eterski organizam tada moraju djelovati na takav način da u njima djeluju samo sile koje zrače iz Zemlje, i zrače u nju. Radeći tako, samo su izvana zahvaćeni astralnim tijelom i 'Ja' organizacijom. Ali kod spavanja su iznutra zahvaćene supstancama koje nastaju pod utjecajem astralnog tijela i 'Ja' organizacije; dok na osobu koja spava, iz univerzuma djeluju samo sile koje zrače iz Zemlje i zrače u nju, iznutra na nju djeluju sile supstance koju priprema astralno tijelo i ' Ja' organizacija.

Ako se osjetilna supstanca nazove ostatkom astralnog tijela, a ono što je nastalo pod utjecajem 'Ja' organizacije ostatkom, tada se može reći: astralno tijelo i sama 'Ja' organizacija aktivni su u budnom ljudskom organizmu; njihovi supstancijalni ostaci aktivni su u onom koji spava.

Dok je budno, ljudsko biće živi u aktivnosti koja ga dovodi u kontakt s vanjskim svijetom kroz njegovo astralno tijelo i kroz njegovu 'Ja' organizaciju; kada spava, njegov fizički i eterski organizam žive od onoga što su ostaci ove dvije organizacije postali supstancijalni. Tvar koja se, poput kisika, apsorbira disanjem i u stanju spavanja i u budnom stanju, stoga se mora razlikovati s obzirom na ova dva stanja u smislu učinkovitosti. Kisik unesen izvana ima učinak da vas uspava, a ne da vas budi. Povećan unos kisika uzrokuje nenormalan san. Dok je budno, astralno tijelo stalno se bori protiv uspavljujućeg učinka unosa kisika. Ako astralno tijelo prestane utjecati na fizičko tijelo, kisik razvija vlastite karakteristike: on uspavljuje.


© 2024. Sva prava zadržana.