Autor je ovaj rad nazvao 'Kršćanstvo kao mistična činjenica', kada je sažeo sadržaj predavanja koje je održao 1902. prije osam godina. Ovim naslovom se željelo ukazati na poseban karakter knjige. Ne samo da se pokušalo povijesno prikazati mistični sadržaj kršćanstva, nego je također pojava kršćanstva prikazana s mističnog gledišta. Temeljna ideja bila je da su u nastanku kršćanstva na djelu bile duhovne činjenice, koje se može vidjeti samo ovakvim pogledom. Sam sadržaj knjige opravdava to da njen autor ne naziva 'mističnim' gledište koje se drži maglovitih, više emocionalnih uvida, nego strogo 'znanstvenog izlaganja'. U širokim krugovima 'misticizam' se trenutno shvaća na ovaj način i stoga ga vjerojatno mnogi objašnjavaju kao područje duševnog života koje ne može imati nikakve veze sa 'pravom znanošću'. U smislu ove knjige riječ 'misticizam' se koristi za opisivanje duhovne činjenice čija se bit može spoznati, samo ako se spoznaja uzima iz izvora samog duhovnog života. Svatko tko odbacuje vrstu znanja koje crpi iz takvih izvora, neće moći zauzeti stav o sadržaju ove knjige. Samo oni koji prihvaćaju 'misticizam' u smislu da može sadržavati istu jasnoću kao u pravom prikazu znanstvenih veza, prihvatit će kako se sadržaj kršćanstva mistično opisuje kao misticizam. Jer nije bitan samo sadržaj napisanog, nego prije svega - vrsta spoznaje kojom se prezentira.
U našem današnjem vremenu, mnogi još imaju jaku averziju prema takvim načinima spoznaje. Vide ih kao proturječne pravoj znanosti. I to nije slučaj samo s onima koji jednostavno žele prihvatiti svjetonazor temeljen na 'istinskom znanstvenom znanju' za koje vjeruju da je valjano, već i s onima koji, kao ispovjednici kršćanstva, žele razmotriti njegovu bit. Autor ovog djela stoji na stajalištu da sadašnja znanstvena dostignuća zahtijevaju uzdizanje do istinskog misticizma. Ovakvo gledanje može pokazati da je drugačiji odnos prema spoznaji u suprotnosti sa svime što znanstvena dostignuća nude. Činjenice ove prirodne znanosti ne mogu se dokučiti korištenjem sredstava spoznaje kojima bi se mnogi ljudi koji misle da stoje na čvrstom tlu prirodne znanosti htjeli koristiti.
Ovu knjigu neće odbaciti samo oni koji mogu priznati da je potpuno uvažavanje našeg sadašnjeg, divljenja vrijednog znanja o prirodi, kompatibilno s istinskim misticizmom.
Kroz ono što se naziva 'mističnim znanjem', autor ove knjige ima za cilj pokazati kako je izvor kršćanstva imao svoje preduvjete u misterijima pretkršćanske ere. Ovaj 'pretkršćanski misticizam' predstavlja tlo u kojem kršćanstvo uspijeva kao samostalno sjeme. Ovo gledište omogućuje razumijevanje kršćanstva u njegovoj samostalnoj biti, unatoč tome što njegov razvoj slijedi iz pretkršćanske mistike.
Ako se ovakvo gledište zanemari, previše je lako shvatiti ovu neovisnost, vjerujući da je ono što je već postojalo u pretkršćanskom misticizmu, samo dalje razvijeno u kršćanstvu. Mnoga suvremena mišljenja padaju u ovu zabludu, uspoređujući sadržaj kršćanstva s pretkršćanskim pogledima, i tada vjeruju da su kršćanski pogledi samo daljnji razvoj tih pretkršćanskih pogleda. Ova knjiga ima za cilj pokazati da kršćanstvo pretpostavlja prethodni misticizam, baš kao što sjeme biljke pretpostavlja svoje tlo. Poznavanjem njegova podrijetla želi se istaknuti bit kršćanstva upravo u njegovoj jedinstvenosti, a ne izbrisati je.
Autor s dubokim zadovoljstvom može reći da je ovakvim prikazom 'biti kršćanstva' naišao na odobravanje ličnosti koja je svojim značajnim spisima o duhovnom životu čovječanstva obogatila kulturu našeg vremena. Edouard Schuré, autor 'Grands Initiés' složio se sa stajalištima ove knjige do te mjere da ju je sam preveo na francuski (pod naslovom 'Les mystéres antiques et les mystéres chrétiennes'). Tek usput, a kao simptom trenutne čežnje da se bit kršćanstva shvati u duhu ove knjige, treba spomenuti da je prvo izdanje osim francuskog, prevedeno i na druge europske jezike.
Autor se nije osjećao prisiljenim mijenjati bilo što bitno kada je objavljeno ovo drugo izdanje, u odnosu na prvo izdanje. S druge strane, postoje proširenja onog prikazanog prije osam godina. Također se neke stvari pokušao prikazati preciznije i detaljnije nego je tada bilo moguće. Nažalost, zbog velike zauzetosti autora, proteklo je dosta vremena od trenutka rasprodaje prve naklade do izlaska ove druge.
Napisano u svibnju 1910.
Rudolf Steiner