Predavanja
Rudolfa Steinera
Teozofija - SD9
  • I. Tjelesno biće čovjeka

Fizičkim osjetilima se upoznaje ljudsko tijelo. A način gledanja na stvari ne može biti ništa drugo nego onaj kroz koji se upoznaju druge stvari koje se mogu percipirati osjetilima. Baš kao što gledate minerale, biljke i životinje, možete promatrati i ljude. Oni su povezani s ova tri oblika postojanja. Poput minerala, on gradi svoje tijelo od materijala prirode; poput biljaka raste i razmnožava se; poput životinja, opaža predmete oko sebe i na temelju njihovih dojmova stvara unutarnje doživljaje. Ljudima se stoga može pripisati egzistencija minerala, biljaka i životinja.

Raznolikost u strukturi minerala, biljaka i životinja, odgovara trima oblicima njihovog postojanja. A ta struktura - oblik - ono je što se opaža osjetilima i što se jedino može nazvati tijelom. Ali ljudsko tijelo se razlikuje od životinjskog tijela. Svatko mora prepoznati tu razliku, bez obzira kako inače mislio o odnosu ljudi i životinja. Čak i najradikalniji materijalist, koji poriče sve duhovno, neće moći izbjeći potpisivanje sljedeće rečenice koju Carus izražava u svom 'Organonu spoznaje prirode i duha': "Finija, najdublja struktura živčanog sustava, a posebno mozga, još uvijek ostaje neriješen misterij za fiziologe i anatome; ali da se ova koncentracija formacija sve više povećava u životinjskom nizu i u čovjeku doseže razinu koja je apsolutno nečuvena u bilo kojem drugom biću, to je potpuno utvrđena činjenica; to je od iznimne važnosti za duhovni razvoj čovjeka, dapače, možemo čak reći, zapravo je dovoljno objašnjenje. Tamo gdje se struktura mozga nije pravilno razvila, gdje se otkriva njegova malenost i siromaštvo, kao u slučaju mikrocefalusa i idiota, samo se po sebi razumije da se isto tako malo može govoriti o nastanku osebujnih ideja i spoznaje, kod ljudi s potpuno deformiranim generacijskim organima ne može biti riječi o daljnjem razvoju vrste. S druge strane, snažna i lijepo razvijena struktura cijelog ljudskog bića, a posebno mozga, neće sama činiti genija, nego će barem osigurati prvi, najnužniji uvjet za više znanje."

Kao što se ljudskom tijelu pripisuju tri oblika postojanja, mineralni, biljni i životinjski, mora mu se pripisati i četvrti, posebni ljudski. Kroz svoj mineralni oblik postojanja čovjek je vezan za sve vidljivo, kroz svoj biljni oblik za sva bića koja rastu i razmnožavaju se; kroz svoju životinjsku prirodu sa svima koji percipiraju svoju okolinu i imaju unutarnja iskustva temeljena na vanjskim dojmovima; svojom ljudskom građom on već sa stajališta tijela, oblikuje kraljevstvo za sebe.


© 2024. Sva prava zadržana.