Predavanja
Rudolfa Steinera
Terapijska euritmija - SD315
  • PETO PREDAVANJE, Dornach, 16. travnja 1921.
  • Dvanaest euritmijskih vježbi za rad iz duševnog u cijeloj konstituciji organizma zaobilazno kroz etersko tijelo: prosudba, izraz volje, emocionalno pokret E, pokret želje U, pokret savijanja i istezanja s B, R, M, vještina E; E i O na podu, H-A i A-H. Učiniti etersko tijelo gipkim. Pedagoško-didaktička, higijenska i terapijska primjena ovih vježbi. Fiziološka gimnastika kao škola materijalizma, učinak euritmijske gimnastike na samospoznaju i samokontrolu ljudi. Odgovor na pitanje. Napomena o raznolikosti i trajanju vježbi.


Dragi prijatelji, danas želimo prijeći na neke vježbe euritmije, koje se više odnose na rad iz duševnog. Ali prije nego što počnemo, treba reći da se obično pretpostavlja kada čovjek razvije izraz volje ili prosudbu, da je to povezano samo s čovjekovim živčanim sustavom. Ali to definitivno nije slučaj, treba biti jasna činjenica da su, naprimjer, prosudbe koje ljudi donose u potpunosti povezane s njihovom cjelokupnom građom, da ljudi prosuđuju na temelju svog cjelokupnog bića. Ako se, dakle, napravi odgovarajući euritmijski pokret za prosudbu, onda je opet slučaj da se na određeni način utječe na cijelu osobu, tako da ono što se događa kod euritmijske prosudbe nije samo utjecaj na glavu. Naprimjer, ako naučite odgovarajući pokret za potvrdu, i sada za negaciju: (gospođa Baumann pokazuje). Ali sada ga naravno možete također [primijeniti terapijski]. Naravno to se često može raditi jedno za drugim ako se radi kao terapijska vježba. Pa, takva afirmacija i negacija je, u višem smislu [
Riječ se ne može jasno dešifrirati, izvorno ju je Helene Finckh prevela kao 'negativno', kasnije ispravljeno kao 'izgovoreno'. Nakon mnogih usporedbi s drugim mjestima u stenografu, 'u višem smislu' je najopravdanije.], ono što se može nazvati sudom; kad netko nešto potvrdi ili negira, to stvarno ima bit suda. Ako date takvu afirmaciju ili negaciju, tako da se ponavlja mnogo puta - naprimjer, možete, recimo, deset puta zaredom ponoviti afirmaciju, pa onda negaciju. Zatim možete to pratiti afirmacijom, negacijom, afirmacijom, negacijom, oboje deset puta zaredom, tada takvo kretanje kroz etersko tijelo ima izvanredno snažan učinak na dišni sustav, i možete reći: na taj način možete djelovati protiv kratkog daha, tako da ako je taj kratak dah simptom neke dublje bolesti, zapravo možete djelovati na cjelokupnu konstituciju organizma - jer materija ide zaobilaznim putem kroz etersko tijelo. Samo morate stvarno shvatiti o čemu se radi. Ovo što je gospođa Baumann sada učinila moglo bi se protumačiti na sljedeći način a zadovoljilo bi i bit, moglo bi se reći: ono što projicira u svijet je misao koja je postala prolazna, kao misao koja je dobila krila i krenula u pokret. Kada je sud fiksiran euritmijski, potvrda ili negacija, to je misao koja jaše na pokretu. I dopuštajući misli da jaše na pokretu, vi dio nje unosite u sebe zapravo temeljitije nego što biste inače. To znači da napravite pokret koji vas čini budnijima nego što inače jeste. Takvi pokreti su doista pokreti buđenja. Ali budući da se čovjek ne budi na isti način u isto vrijeme kad i 'Ja', aktivnost 'Ja' je time na određeni način smanjena. Međutim, ovo smanjivanje aktivnosti 'Ja' nije apsolutno, već u odnosu na organizam; to je ono što se postiže kroz etersko tijelo kao prvi simptom u borbi protiv otežanog disanja, i ono što se onda zapravo kroz etersko tijelo probija u cjelokupnu čovjekovu organizaciju.

Sada odobravanje volje, dakle recimo simpatije i antipatije: (gđica Wolfram pokazuje) simpatija - sada natrag! - i antipatija. Sada zamislite da ovaj pokret stvarno radite vrlo često zaredom: simpatija, antipatija, simpatija, antipatija, ili čak jedno od to dvoje. Kada to radite - naravno to se samo promatranjem može utvrditi - kada to radite, onda je to u određenom smislu neka vrsta razotkrivanja nečega što nosite u sebi. To je neka vrsta uspavljivanja. To je pokret u kojem osoba koja ga gleda - drugi pokreti moraju biti izvedeni brzo, ovaj polako - to je nešto kroz što osoba koja ga gleda dobiva imaginaciju spavanja, tako da se u imaginativnom smislu zaspi - ali u stvarnosti ne, barem ne biste trebali! Ali budući da se u stvarnosti zapravo ne zaspi dok se izvodi ovaj pokret, 'Ja' je aktivnije u odnosu na tijelo nego inače. Dakle, aktivnije je nego inače, a takav pokret bitno potiče cirkulaciju i ukupnu probavu, ukupna probava se potiče na način da se takvim pokretom može suzbiti naprimjer, sklonost podrigivanju.

Sada želimo izraziti ono što se može nazvati, recimo, osjećajem ljubavi prema nečemu (gospođa Baumann). Pogledajte ovo pažljivo, dakle osjećaj ljubavi prema nečemu. Zamislite da to radite deset puta, radite to na način da radite deset puta zaredom i pratite time da uvijek napravite snažan E pokret između ovih pokreta. Dakle, ljubav E, ljubav E, i tako dalje, radite jedno za drugim. Dakle: takav osjećaj - može biti i drugačiji - to jest ono što u euritmiji učite kao pokret osjećaja, uvijek mora biti popraćen E pokretom. Tu uvijek imamo snažan učinak koji dolazi iz etera čovjeka u njegov astral, a što u biti ima, rekao bih, zagrijavajući učinak na cirkulaciju. Dakle, to je nešto što na cirkulaciju utječe na blagotvoran način. Ne može se reći da ubrzava ili usporava, ali blagotvorno djeluje zagrijavajući.

Sada postoji i nešto što se može nazvati željom: nada (gđica Wolfram). Pogledajte ovo, i mislite o tome da se uvijek iznova vraćate u položaj ravnoteže i zatim iznova izvodite pokret želje, mislite o tome kao da je uvijek popraćeno U pokretom, to jest popraćeno izmjenjujući se s njim. To znači vrlo snažan utjecaj astralnog na etersko, i može se reći da to zauzvrat ima blagotvoran učinak zagrijavanja na dišni sustav. Sasvim je prirodno, da sve ove stvari o kojima danas raspravljamo, idu zaobilaznim putem kroz etersko tijelo, i da stoga nikada ne mogu izraziti svoj učinak sljedeći dan, već bilo kakve učinke mogu pokazati tek nakon otprilike dva do tri dana; ali tada su ti učinci tim izvjesniji.

Sada samo zamislite da radimo pokret koji je pokret savijanja i istezanja nogama, a istovremeno radimo naglašeni B pokret (gospođa Baumann): ovo što sam vam sada pokazao, s istovremeno izraženim B pokretom, sad skroz natrag [u početni položaj], B s pregibom, ovo deset puta zaredom, pa pauza, pa opet deset puta zaredom. To bi trebali učiniti ljudi koji pate od vrlo čestih migrena ili drugih glavobolja. Onda, kada je nemaju, neka rade ovo, ne kad imaju glavobolju, nego kada nemaju, neka rade ovo.

Posebno učinkovit pokret je ovaj (gđica Wolfram): naprijed, natrag, ali istovremeno praćeno pokretom R, savijanjem naprijed, savijanjem unatrag s R, i to dosta često u nizu. To jako dobro utječe na cijeli ritmički sustav, na ritam disanja i cirkulacije. Dakle, ako postoje nepravilnosti, onda će u svim okolnostima djelovati dobro.

Sada vas molim da pogledate vrlo učinkovit pokret koji se sastoji od sljedećeg: glava udesno i ulijevo uz trešnju glavom, tresite glavom desno i lijevo uz M pokret. Ako je moguće, glavu ne treba okretati, već samo savijati lijevo i desno pokretom M. To je pak nešto što, kada se provodi, preko eterskog tijela ima vrlo jak umirujući učinak na sve nepravilnosti u abdomenu. Time se mogu ublažiti nepravilnosti u trbuhu koje se manifestiraju bolovima. Samo mora biti slučaj da se protiv sklonosti takvim bolovima, treba boriti kada njih nema. To je ono što je bitno. Dakle, dok je bol tu nije dobro to činiti, da to radite dok boli nema, to je što je posebno važno.

Obratite pažnju na sljedeće: pogodite koljeno s drugim stopalom; zamislite ovo popraćeno pokretom ruke E. Ovo savijanje jedne noge, udaranje [
'udaranje' se može naći u transkripciji Helene Finckh, ali je nečitljivo u stenogramu] u drugu nogu, i popraćeno pokretom ruke E, vrlo je lijep pokret. I to je vježba koja se jako dobro može raditi s djecom u školi, i treba je raditi i tamo, jer ako se taj pokret radi često, zapravo se borimo protiv raznih nespretnosti. Barem će se djeca izliječiti od nespretnosti, kada rade ovaj pokret. A kad djeca dođu i kažu da ih posebno bole ramena i da ih sve boli, onda kažete: to je upravo ono što sam želio; biti ćeš posebno sretan kada opet bude dobro! - Jer svaka ovako izazvana bol bori se protiv nespretnosti. Tako da se s djecom svakako možete pozabaviti malo energičnije.

Sada ćemo pogledati jedan drugi način. Zamislite bilo koju vrstu E pokreta koji se može izvesti s rukama, projiciranog na pod, ovako nastaje ova linija, koja se dijagonalno križa s ovom linijom [
Crtež iz ranijih izdanja ne može se naći ni u stenografiji ni u transkripciji, pa se više ne reproducira.]. Sada razmislimo o tome ovako: zamislimo da gospođa Baumann stoji ovdje, gospođica Wolfram ovdje, a vi trčite, sve to pratite pokretom ruke u E, prođete ovako jedno pored drugog i pazite da se ne sudarite. Dalje, dalje, oprezno da se ne sudarite. Dakle, napravite E na podu i napravite E s rukama i morate paziti da se ne sudarite. I ovo obraćanje pažnje, obraćanje pažnje jednih na druge i također na pokret, to je ono što je u interakciji s [E] pokretom ovdje. Dakle, ovu stvar mogu napraviti samo dvije osobe. Kada je provode dvoje ljudi, to je u suštini ono što bi se moglo nazvati jačanjem srca, dakle sve ono što je vezano za pojave koje se uobičajeno nazivaju jačanjem srca.

[Umetnuto pitanje] Može li to učiniti zdrava i bolesna osoba?

To možete učiniti, ali onda možda zdrava osoba ne bi trebala sudjelovati u E pokretu svojim rukama. Nije li istina, ovaj pokret je posebno usmjeren na, rekao bih, rad u sanatoriju, gdje naravno imate dvoje čija srca želite ojačati; bolje je ako možete imati dvoje takvih ljudi.


Sada zamislimo pokret na način da jedna dama stoji ovdje, druga ovdje, jedna iza druge. Kada stignete [gospođa Baumann], gospođica Wolfram kreće, ali tako da uvijek gleda naprijed, a zatim, dok se ona nastavlja kretati, vi sada izvodite ovo kretanje, vi ovo, spajate [
'anstückeln': austrijski izraz za 'dodati', 'dopuniti'] jedan pokret na drugi, a to je popraćeno O položajem ruku. Sada naravno, morate natjerati ljude koji to rade da počnu s određenim tempom; najprije sporije, a zatim neka ide sve brže i brže, pa opet neka teče, iz brzog opet u sporo. Onda je to pokret s kojim se može ojačati dijafragma, a time i cijeli dišni sustav. Ako izostavite pokret O s rukama, možete koristiti zdravu osobu da joj se pridruži. Ali naravno, najbolje je ako obje dvije osobe koriste ovaj oporavak.

Sada vas molim (gospođo Baumann) da nam ponovno pokažete H pokret. Ovo je H pokret. A sada vas molim da ovaj pokret radite tako da ruke držite potpuno mirne i samo koristite ramena da oponašate ovaj pokret najbolje što možete. A sada se morate naviknuti na ovaj pokret s ramenima i u isto vrijeme na A s rukama, bilo koje A s rukama; dosta često ponavljati. Vidite, ovo bi se moglo nazvati euritmijsko smijanje. Ovako se smijete euritmijski. A kada se na taj način euritmijski smije, ljekovito djelovanje smijeha se zapravo pojačava. Poznato je ljekovito djelovanje smijeha. No, kada je smijeh potaknut euritmijom, to je ljekovito djelovanje posebno izraženo. Ali možete to učiniti i drugačije.

Prije svega, napravite (gospođice Wolfram) bilo koji A pokret; a sada pokušajte, ali vrlo polako, kao da stvarno želite to učiniti vrlo pažljivo, ostavljajući ruke tako, isti pokret koji sam rekao prije, ovaj pokret ramenima H, i opet natrag, to jest, čineći ovaj pokret ramena H, u A pokretu ruku. Ovo bi se moglo nazvati: cijeli organizam je usmjeren prema osjećaju štovanja, obuhvaća sve ono što u organizmu suštinski donosi osjećaj štovanja. Osjećaj štovanja, kad je kod ljudi navika, djeluje na organizam tako da on zapravo postaje trajniji, odnosno stabilniji kao organizam. Postaje otporniji. Ljudi koji su stvarno predisponirani da mogu dosta štovati, postaju otporniji u svom organizmu. Stoga: sve što podučavate djecu u smisli poštovanja, talenta ili sposobnosti poštovanja, čini djecu otpornijom. A ovoj otpornosti može pomoći zadnja spomenuta vježba euritmije.

Općenito, mora se primijetiti da ono što smo danas spomenuli za prosudbu, izražavanje volje, nadu, ljubav, ono što smo spomenuli u vezi s određenim bolovima organa, ono što smo spomenuli u borbi protiv nespretnosti, i tako dalje, da je to ono što se prema čovjeku zapravo odnosi na takav način da je čovjek zahvaćen u najdubljem dijelu svog organskog bića, i kroz prolazak kroz etersko tijelo zapravo dobiva priliku da to etersko tijelo učini korisnim zaštitnikom.

Etersko tijelo, nešto je kod ljudi što postaje ukočeno kod većine ljudi koji provode život bez zanimanja za svoju okolinu. I nije dobro, nije dobro ni za organske funkcije, kada se čovjekovo etersko tijelo ukoči. Ako pokrete koje smo danas opisali djeca izvode umjereno, ako ih odgovarajući pacijenti izvode prilično snažno - iz onoga što je dano možete vidjeti kojim pacijentima biste to trebali nametnuti - tada etersko tijelo postaje gipko, pokretljivo, a vi činite nešto dobro i za djecu i za odrasle.

Ovi pokreti su doista takvi da im se svakako može dati prednost u odnosu na uobičajene gimnastičke pokrete, jer uobičajeni gimnastički pokreti su zapravo izvučeni samo iz fiziologije, to jest fizike tijela i u osnovi konstantno čupa fizičko tijelo od eterskog, to jest tako da fizičko tijelo uvijek čini vlastite pokrete, koji na odgovarajući način ne rezultiraju pokretima eterskog tijela. A to znači da je obična, čisto fiziološka gimnastika u osnovi škola materijalizma, u tome što materijalističko mišljenje prelazi u osjećanje; a kod euritmije ljudi zapravo stječu više sposobnosti da se spoznaju u sebi i kontroliraju. Stoga takve vježbe imaju, kako edukativnu i didaktičku, tako i terapijsku i higijensku vrijednost. U osnovi, moralo bi biti tako da bi se doista pokušalo osigurati da takve vježbe odrasli uvijek provode na umjeren način, posebno ove danas opisane, i da bi bile razvijene za bolesnike u sanatoriju.

Postavljeno mi je još jedno pitanje koje bi možda moglo voditi nečemu, a i druga pitanja. Evo pitanja: Kinezi ne mogu izgovoriti slovo R, umjesto njega koriste L. Naprimjer, 'Erdbeere' (jagoda) bi se izgovarala 'Eldbeele'. Je li to povezano s rasom?

To je naravno povezano s organizacijom organizma, utoliko što je rasno određeno, a upravo iz te posebne nadarenosti jednog dijela ljudi za jedan ili drugi glas, vidi se kako su ljudi predisponirani na temelju svojih rasnih karakteristika. I sami smo spominjali takve stvari prije nekoliko sati.

Ovdje su sada postavljena pitanja koja se odnose na vježbe koje bi se mogle izvoditi s obzirom na stanja lijenosti, nedostatka reakcije, neadekvatnog kretanja i tako dalje - stanja koja se vrlo često temelje na neadekvatnoj funkciji štitnjače. Treba također skrenuti pozornost na činjenicu da u svojoj dobro poznatoj knjizi o 'Ablauf des Lebens' Fließ te komplekse simptoma smješta pod spolnu među-fazu. Kako to ne bi suvremeni pisac! On naravno sve o čemu ne zna puno, uključuje u spolnu među-fazu. Ili na drugi način u istu kategoriju stavlja naprimjer, ljevoruke. Možda bi moglo biti [...] neugodno [...] [
Ova rečenica je u stenogramu frgamentirana i Helene Finckh je nije kopirala. Zamislivo je da je uslijedila još jedna izjava o Fließu]. Međutim, izričito naglašavam da nikada nikome nisam preporučio vježbe euritmije s posebnim naglaskom na lijevo i desno.

(Skreće se pozornost na vježbe [iz prvog predavanja], koje treba različito započeti na desnoj i lijevoj strani, jamb, trohej.

Ovo zapravo nije da se naglasi lijevo ili desno, već da se izazove osjećaj jamba ili troheja, posebno u kretanju naprijed. To je naravno, sasvim opravdano. To je ovako: manje se radi o dugo-kratkom, već to ovisi o konkretnom pokretu. Istina je, samo je stvar činjenice da kada se ono što živi u dišnom sustavu implementira, u sustav kretanja, to je obrnuto. Gornji čovjek i donji čovjek su obrnuti. Dakle, za svaki jamb koji bi se mogao zamisliti u dišnom sustavu, to jest proizvesti kroz govor, mora postojati trohej u pokretnu nogu, i obrnuto. Na tome se gradi cijela euritmija. U odnosu na to možete provjeriti cijelu euritmiju, pokret ne slijedi načelo sličnosti kada se izvodi, već odgovara slici polariteta. Sve je po slici polariteta. Naravno, toga se općenito treba držati. Ali nikada nisam preporučio da bilo tko treba raditi bilo što lijevo ili desno; to treba potpuno prepustiti osjećaju. Dakle, hoće li se nešto raditi desnom ili lijevom rukom, to treba ostaviti onim stvarima koje i inače dolaze u obzir. Ne želim potaknuti mišljenje da bih bilo kakvim ljevorukim ljudima preporučio desni naglasak, s posebnim vježbama euritmije, to nije slučaj.

Ali sada bih želio naglasiti sljedeće: poanta je da ako postoji nedostatak reakcije ili manjkav nagon za kretanjem, tada ta općenita indikacija potpada pod nešto od onoga što sam zapravo već naveo. Instinkt neadekvatnog kretanja je općenit izraz, i ako potpada pod nešto što sam naveo, tada se moraju raditi odgovarajući pokreti.

(Pitanje) .... [nije stenografirano]

Ta stanja lijenosti, nedovoljnog poriva za kretanjem, nepažnje i tako dalje, do točke lijenosti su, da tako kažemo, preliminarni stadij onoga što u homeopatiji zovemo tifusno [
Prevela Helene Finckh s 'difuzno', ali očito nije bila sigurna - podcrtala je točku u stenogramu i označila je križićem.] duhovno stanje [...] [Nakon 'zovemo' veća praznina u stenogramu označena je dugom crtom.]. Pa, ono što je, rekao bih, čisto medicinsko u vezi s tim, na to želim odgovoriti sutra. No, želio bih reći sljedeće, jer je pitanje bitno vezano uz predavanje o euritmiji: u cjelini, vježba poput ove koju sam dao ovdje s obzirom na prosudbu i izražavanje volje, mora se promatrati na takav način da se ovi izrazi indolencije, nedostatak poriva za kretanjem, i tako dalje, mogu posebno suzbiti s ovim što sam naveo za izražaje volje. A ako vidite da oni nisu posebno učinkoviti, trebali biste to zamijeniti s onim što sam dao za presudu, ali na način da pokušate - ovdje se radi o pokušaju - da pokušate vidjeti djeluju li bolje, u izražaju volje prema izražajima presude, u omjeru vremena tri prema dva ili dva prema tri, to jest, jedno duže, jedno kraće. I naravno, budući da se te stvari rade zaobilaznim putem kroz etersko tijelo, ispostavit će se da prvo morate započeti, nastaviti s vježbama dva do tri dana, i to u skladu s okolnostima, i ako vidite da nisu u redu, morate ih promijeniti treći dan. Ali općenito se može reći da će jedna ili druga vježba imati na ljude učinak buđenja u oba smjera. Dakle, upravo ta vježba volje i prosudbe može biti osobito važna.

Da ne bude nesporazuma, želim naglasiti da se ne bi smjelo pojaviti mišljenje da bi takve vježbe, nakon dva ili tri dana, mogle imati vrlo značajan učinak. To bi bila greška. Takve vježbe moraju se provoditi najmanje sedam tjedana ako žele imati ikakav učinak. Dakle, sedam tjedana je vremenski period koji - bez naginjanja mistici - otprilike tada pokazuje upravo opisane blagotvorne učinke.

To je ono što sam vam želio reći o ovim stvarima danas, i ako možemo dodati sat sutra, nakon odgovarajuće pauze. Sutra bi bio posljednji sat euritmije, jer u ponedjeljak moramo odraditi dva sata zaredom [kao] čisto medicinske sate.


© 2024. Sva prava zadržana.