Vidovnjaštvo i mišljenje. Simbolizam škola inicijacije. Opozicija između ezoterika i egzoterika o objavljivanju ezoternog znanja. Kompromis postignut kroz uvođenje medijumstva i spiritualizma. Neuspio pokušaj. Duhovna znanost i načelo koje su slijedili egzoterici od sredine devetnaestog stoljeća.
Medijumske metode istraživanja u Teozofskom društvu. Put spoznaje u znanosti duha. Ciljevi određenih tajnih redova. Fijasko spiritualizma. Jedinstvena osobnost H. P. Blavatsky. Osnivanje Teozofskog društva. Prethodnice osnivanja njemačkog ogranka Teozofskog društva i razvoj duhovno znanstvenog pokreta.
Materijalizam devetnaestog stoljeća. Razmišljanja o mišljenju nužnom za prepoznavanje jalovosti materijalističke slike svijeta. Pravo porijeklo atomizma.
Pokušaj okultista da spriječe pad u materijalizam. Materijalizam u svijetu misli tijekom devetnaestog stoljeća. Zablude medijumstva. Izobličenje učenja u vezi osme sfere preko Sinnetta i Blavatsky i pozadina tog izobličenja.
Osma sfera. Utjecaj Duhova oblika i bitka vođena od Lucifera i Ahrimana. Aktivnost ezoterika povezanih sa strankom Visoke crkve u kršćanstvu. O "mineralizaciji" Mjeseca. Složenost teme o osmoj sferi.
Opasnosti odstupanja duž puta u duhovne svjetove. Vidovitost u drevnim i modernim vremenima. Revitalizacija eterskog tijela u vezi s novim otkrivenjem Krista. Drevno znanje još prisutno u dobu nadirućeg materijalizma, na primjer kod Heinrotha i Goethea (Makaria u Wilhelm Meisteru).
Istraživanje o životu između smrti i novog rođenja. Transformacija nekorištenih fizičkih sila u duhovne sile nakon smrti. U periodu Kamaloke nakon smrti čovjek proživljava unatrag iskustva pretrpljena tijekom spavanja. Granice postavljene od znanosti i religije da bi omele prodiranje u duhovne svjetove.
Svrha korištenja simbola u takozvanim tajnim društvima ili redovima. Problem objavljivanja znanja do sada držanog u tajnosti. Transformacija sila u svjetskoj povijesti, prikazano u danteovoj Božanstvenoj komediji i u priči o Ocu Antoniju. Sile iza prirodnih pojava neprijateljske prema prirodi i prema čovjeku i doživljaji duše.
Istraživanje mineralnog svijeta je važno za čovjekovu zemaljsku evoluciju. Dualnost u svijetu čula; trostrukost u nadčulnom svijetu. Ahrimanska inteligencija i luciferska volja. Opasnosti objektivnog okultizma (Scila) i subjektivnog misticizma (Haribda) mogu se izbjeći kroz proučavanje duhovne znanosti.
Ljudska svijest između objektivne i subjektivne stvarnosti, između ahrimanskog i luciferskog svijeta. Odstupanja svijesti i njihov ispravak. Mit o Tantalu. Vodeća načela znanosti duha.
Element grčenja je na djelu u evoluciji čovječanstva tijekom 19-og stoljeća. Dva primjera iz europske literature značajnog uvida u događanja u duhovnim svjetovima: “Mahaguru”, novela Gutzkowa, i “Nebožanstvena komedija”, drama od Zigmunta Krasinskog.
Kada većina duša koje sada žive na Zemlji budu reinkarnirane znati će kao samo po sebi prirodno da je bilo mnogo zemaljskih života. Ljudi lemurijske i atlantske epohe i njihova okultna umjetnost. Znanje i primjena skrivenih sila prirode. Postupan razvoj slobodne volje i novo znanje o prirodi. Dekadentni ostaci drevne, okultne kemije, na primjer u Tibetu. Nužnost stjecanja znanja o Luciferu i Ahrimanu, Ego mora biti prožet Kristom. Čulne-percepcije i ideje. Koncept znanja i koncept života. Izvadak iz pisma napisanog od Petrarke za Boccaccia. Ahasver, Lutajući Židov. “Krist nas gleda”.
Tragično hrvanje sa znanjem. Kako čovjek može naći vezu s pravim stvarnostima u kozmosu? Fechner i otkriće lijekova. Moralna fiziognomija ljudi u šestoj post-atlantskoj epohi kao osveta materijalizma. Postupno ukrućivanje eterskog tijela, i njegove posljedice.